Typische Quentin Dupieux humor in DAAAAAALÍ!
In de nieuwe komedie van regisseur Quentin Dupieux, DAAAAAALÍ!, komen surrealisme en droge humor weer samen. Wat dat betreft is deze film een echte Dupieux, hij doet het gewoon weer even. Met weinig tijd en weinig middelen schotelt hij ons een intrigerende absurde film voor. In mijn intro heb ik twee woorden gebruikt die de regisseur verafschuwt. In een interview zei hij eens: “Today, everything is surrealistic in people’s mouths. As soon as they don’t understand something, they use that word. Or worse, ‘absurd’. If Daaaaaali! is trying
to be something, it’s certainly not a label that’s already been attached. It’s a game, an experiment, an attempt to make cinema differently.” Sja, sorry Dupieux..
Waar gaat DAAAAAALÍ! over?
De onervaren journaliste Judith, vertolkt door Anaïs Demoustier, is vastbesloten de beroemde Salvador Dalí te interviewen. Dat blijkt een ingewikkelder project dan ze verwacht heeft. Keer op keer worden haar pogingen gedwarsboomd door de excentrieke kunstenaar en zijn talloze eisen. Het werk van de beroemde schilder leent zich uitstekend voor de vele surrealistische details en zijn eigenzinnige persoonlijkheid past perfect bij de stijl van de regisseur. De titelrol wordt door maar liefst zes acteurs vertolkt (vandaar de zes A´s in de titel).
Non-biopic
Maar vergis je niet, dit is geen biopic oer de schilder, zie het eerder als een ode aan Dalí, een vrije interpretatie. Dupieux noemde het zelf een non-biopic. Er zijn vanzelfsprekend al legio films en documentaires gemaakt over Salvador Dali. Deze film probeert dat niet na te doen. De film zal ook zeker niet iedereen weten te bekoren, daar is het te conceptueel en absurd voor.
Ik denk dat liefhebbers van de Spaanse regisseur Luis Buñuel (door de vele verwijzingen) en van Dali (door de kunstwerken) deze aparte film sowieso zullen weten te waarderen. De film start al meteen met een interpretatie van de schilderij Necrophiliac Fountain Flowing from a Grand Piano (1933). Het samenvloeien van schilderijen en bewegend (film)beeld is interessant. Dupieux heeft zich bovendien laten inspireren door Monty Python. Een beetje een aparte combinatie zou je denken en toch vallen de puzzelstukjes beter in elkaar dan je zou verwachten.
Een film in een droom in een droom in een film
De film is zoals de meeste films van Dupieux niet zo lang,1h18 min. Dat is prima vol te houden dus. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om drie uur naar zo´n vage film te kijken. Het verhaal is een soort van lus, er wordt gespeeld met tijd, met dromen in dromen, met films in films, met een droom in een droom in een film in een droom. Gek genoeg, is het wel te volgen, en komen er ook serieuze thema´s aan te pas zoals de angst voor de dood. De tijd gaat al met al best snel. DAAAAAALI! is niet mijn favoriete Quentin Dupieux film, maar ik vond het hartstikke vermakelijk.
Srsck-score: ★★★1/2
Frankrijk, 2024. Komedie van Quentin Dupieux met Anaïs Demoustier, Gilles Lellouche, Jonathan Cohen, Édouard Baer, Agnès Hurstel, Pio Marmaï, Romain Duris, Didier Flamand
De film DAAAAAALÍ! draait vanaf donderdag in de bioscoop.
Frédérique houdt van mimosa, van films, van de geur van gebakken knoflook, van de Middellandse Zee (‘haar’ zee want aan die zee is ze geboren), fotografie, musea, nachttreinen, haute couture en ze zou het liefst voor altijd in een hotel wonen.